همه چیز درباره ال ۹۰

لوگان، ال 90 یا تندر 90 خودرویی بی حاشیه است که به طور مشترک توسط سازنده فرانسوی رنو و شرکت تابعه آن داچیا در رومانی تولید می شود. اینکه این خودرو به عنوان داچیا، نیسان یا رنو در یک کشور به بازار عرضه شود بستگی به حضور برند رنو در آن کشور دارد.
همه چیز درباره ال ۹۰

داچیا لوگان خانواده ای از خودروها است که به طور مشترک توسط سازنده فرانسوی رنو و زیرمجموعه رومانیایی آن داچیا از اواسط سال 2004 تولید و به بازار عرضه شد و جانشین داچیا 1310 و داچیا سولنزا بود. این خودرو به صورت سدان، استیشن واگن یا پیک آپ تولید شده است. این خودرو در کارخانه خودروسازی داچیا در میوونی، رومانی، و در کارخانه‌های رنو (یا شرکای آن) در مراکش، برزیل، آرژانتین، ترکیه، روسیه، کلمبیا، ایران و هند تولید شده است. این پیک آپ در کارخانه نیسان در راسلین آفریقای جنوبی نیز تولید شده است.

این خودرو همچنین با نام‌های رنو لوگان، نیسان آپریو، ماهیندرا وریتو، رنو L90، لادا لارگوس (MCV)، نیسان NP200 (پیکاپ)، رنو سیمبل (Mk3) یا رنو تالیانت عرضه شده است. تخمین زده می شود که از زمان عرضه آن، داچیا لوگان به بیش از 4 میلیون فروش در سراسر جهان رسیده است.  اولین نسل لوگان در تکنوسنتر رنو در نزدیکی پاریس طراحی شد که حاصل چهار سال توسعه پروژه X90 بود که توسط رنو در سال 1999 پس از خرید داچیا در همان سال اعلام شد. لوگان از ابتدا به عنوان یک خودروی مقرون به صرفه طراحی شد و دارای ویژگی های ساده شده زیادی برای کاهش هزینه ها است. این خودرو جایگزین بسیاری از خودروهای قدیمی در حال تولید، از جمله سری رومانیایی داچیا 1310 از خودروهای مبتنی بر رنو 12 شده است.

تولید این خودرو به طور رسمی در ژوئن 2004 راه اندازی شد و بازاریابی در سپتامبر 2004 آغاز شد. رنو در ابتدا برنامه‌ای برای فروش لوگان در اروپای غربی نداشت، اما در ژوئن 2005، شروع به تولید نسخه گران‌تر این خودرو کرد که از حدود 7500 یورو شروع می‌شد. این یک موفقیت غیرمنتظره بود زیرا با استقبال گسترده کسانی که ماشینی ساده می خواستند تا خودشان بتوانند آن را تعمیر کنند، مواجه شد.

تاریخچه ال 90

تاریخچه ال 90

پس از به دست آوردن مالکیت ۹۹ درصدی برند داچیا (با تلفظ انگلیسی دِیسیا) توسط رنو در سال ۱۹۹۹ تصمیم گرفته شد تا برنامه جهانی رنو برای طراحی و توسعه خودرویی ارزان و در عین حال مدرن و استاندارد برای بازارهای در حال توسعه آغاز شود. داچیا برندی بود که با همکاری دولت رومانی و رنو در دهه ۶۰ میلادی خلق شد تا به تولید محصولات رنو با امتیاز و برند خود در رومانی بپردازد اما عقب ماندگی آن به مرور زمان و مانور زیاد آن بر روی محصولات قدیمی رنو (نظیر رنو ۱۲) موجب شد تا مسئولین رنو به فکر بیفتند تا با تصاحب مالکیت آن، محصولات مدرنی را در آن مجموعه به تولید برسانند. پس از عرضه لوگان در سال ۲۰۰۴ پیش فروش بالای آن مسئولان رنو را شوکه کرد و موفقیت آن در حدی بود که رنو تصمیم گرفت این خودرو را در بازارهای توسعه یافته اروپای غربی نظیر آلمان و فرانسه نیز عرضه کند. لوگان برنده جایزه طراحی کاربردی انجمن مهندسین اروپا شد.

نام گذاری ال 90 در ایران

ال۹۰ توسط شرکت خودروسازی داچیا رومانی که یکی از شرکت‌های تابعه رنو فرانسه می‌باشد طراحی گردیده‌است. هدف شرکت رنو از تولید این خودرو، بازاریابی و فروش در کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور همچون برزیل، هندوستان، روسیه و… که در آن مردم دارای قدرت خرید کمتر از کشورهای توسعه‌یافته دارند.

طراحی ال 90

طراحی ال 90

لوگان به عنوان جانشین داچیا ۱۳۰۰ (که مدل رومانیایی خودرو رنو ۱۲ فرانسه بود) طراحی شد. با توجه به اهداف شرکت داچیا برای بازاریابی و فروش در کشورهای اتحادیه اروپا، بایستی طراحان خودرویی جادار، راحت، اسپرت و مهمتر از آن کم هزینه طراحی می کردند. داچیا در طراحی لوگان سعی کرده به غیر از در نظر گرفتن انتخاب‌های اقتصادی، خودرویی با کیفیت بالا و قابل اطمینان طراحی کند. از ویژگی‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحمل در هر نوع شرایط آب و هوایی، اقلیم، انواع جاده‌ها، خیابان‌های سنگفرش و راه‌های صحرایی.
  • طراحی کلی بدنه در کشورهای کمتر توسعه یافته که کمبود پارکینگ دارند.
  • راحتی در تعمیر.
  • مطابق استانداردهای اروپایی یورو III و یورو IV.
  • رعایت استانداردهای انتشار گازهای گلخانه‌ای و گازهای آلوده‌کننده.
  • بازیافت ۹۵٪ درصدی خودرو.

سال ۲۰۰۴ این خودرو برای نخستین بار در رومانی تحت برند Dacia عرضه شد، اما در برخی کشورها تحت برند رنو و در برخی نیز تحت برند نیسان عرضه می‌ شود. این خودرو بر پایه پلتفرم پروژه ایکس نود تحت هدایت Louis Schweitzer طراحی و به مرحله تولید رسیده‌ است. قیمت فروش نسخه پایه این خودرو ابتا ۵۰۰۰ یورو بوده اما قیمت کنونی آن در رومانی ۶۲۸۰ یورو (در ۹ ژوئیه ۲۰۰۶) و در فرانسه ۷۶۰۰ یورو است. قیمت تمام شده این خودرو ۳۸۰۰ یورو اعلام شده‌است که برای مدل‌های مجهزتر تا ۱۰ هزار یورو می‌رسد.

فیس لیفت ال 90

فیس لیفت ال 90

در 1 ژوئیه 2008، تقریباً چهار سال پس از انتشار اولین لوگان، یک نسخه فیس لیفت شده به نام داچیا لوگان جدید عرشه شد. نسخه جدید دارای طراحی مدرن تر و فضای داخلی جذاب تر و راحت تر بود. این فیس لیفت در اکتبر همان سال روی استیشن واگن به کار گرفته شد.

مشخصات فنی ال 90

لوگان بر پایه پلت فرم داچیا B0 است که برای سایر مدل های رنو و نیسان نیز استفاده می شود. این خودرو 50 درصد قطعات کمتری نسبت به خودروهای رده بالای رنو دارد و تعداد محدودی دستگاه الکترونیکی دارد. این امر باعث می شود خودرو ارزان تر تولید شود و تعمیر آن آسان تر و ارزان تر باشد. برخی از قطعات نیز بسیار ساده تر از قطعات رقبا هستند. به عنوان مثال، آینه های دید عقب متقارن هستند و می توانند در دو طرف خودرو استفاده شوند، جلوپنجره صاف تر از حد معمول است و داشبورد یک قطعه تزریقی است.

توسعه دهندگان چندین تفاوت بین شرایط جاده و آب و هوا در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه را در نظر گرفته اند. سیستم تعلیق لوگان نرم و قوی است و شاسی آن به طور قابل توجهی بالاتر از سایر خودروهای جمع و جور قرار می گیرد تا به آن کمک کند تا در جاده های خاکی و چاله ها در جاده های آسفالتی که به خوبی نگهداری نشده اند، حرکت کند. موتور آن مخصوصاً برای مدیریت سوخت با کیفیت پایین‌تر آماده شده است، در حالی که تهویه مطبوع آنقدر قدرتمند است که دما را چندین درجه کاهش دهد (دمای بالای 40 درجه سانتیگراد در خاورمیانه و دریای مدیترانه معمول است).

مشخصات فنی تندر 90 در ایران

مدل عرضه شده در ایران از پیشرانه ۴ سیلندر خطی ۱٫۶ لیتری ۱۶ سوپاپ با کد K4M A690 سود می‌برد که با سامانه سوخت رسانی انژکتوری پاشش ترتیبی قادر است حداکثر قدرت ۱۰۵ اسب بخار (برخی منابع ۱۱۰ اسب بخار) و حداکثر گشتاور ۱۴۸ نیوتن متر را تولید کند. این خودرو از از جعبه‌دنده دستی ۵ سرعته و با اندازه‌گیری شتاب (توسط رنو و سازنده) ۰–۱۰۰ به حداقل ۱۰٫۸ و حداکثر ۱۷٫۹ می‌رسد. در کنار این پیشرانه نیز گیربکس‌های ۵ سرعته دستی با کد JH3 و ۴ سرعته اتوماتیک با کد AL4 DP2 قابل انتخاب است. همین مجموعه فنی بدون هیچ تغییری بر روی رنو ساندرو ایران نیز نصب می‌گردد. همچنین در ساندرو استپ وی از گیربکس JHQ مجهز به کلاچ هیدرولیک استفاده شده‌است. در تمامی مدل‌ها نیز ترمزها در جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع کاسه‌ای هستند.

داچیا لوگان یا ال 90 در ایران

داچیا لوگان یا ال 90 در ایران

ال۹۰ یا تندر۹۰ با نام اصلی داچیا لوگان خودرویی است که در ایران توسط شرکت رنو پارس که کنسرسیومی از شرکت‌های ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو، برای تولید تندر ۹۰ و ساندرو تشکیل شده‌است تولید می‌شود. ساندرو مدل هاچ بک داچیا لوگان است.

تندر ۹۰ نامی است که طرف ایرانی در قرارداد با رنو بر روی رنو لوگان گذاشته‌است اما عموم مردم به دلیل تکرار زیاد عبارت L90 در اخبار و حواشی مربوط به این خودرو، همین نام را برای لوگان در گفتارهای روزمره به کار می‌برند. L90 در واقع کد اتاق مدل سدان خانواده X90 بوده که معادل لوگان است. نسل اول این خودرو از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲ تولید شد. نسل دوم از اوایل سال ۲۰۱۳ آغاز به تولید نمود. خانواده لوگان (X90) یکی از معدود خانواده خودروهای ارزان قیمت در سطح جهان است.

تا کنون مدل‌های عرضه شده از این خانواده در کشور ایران شامل نسل اول لوگان سدان، نسل اول ساندرو ساده و استپ وی و داچیا داستر یا رنو داستر به عنوان مدل کراس اور است. همچنین لوگان MPV نسل اول نیز مدت کوتاهی به صورت وارداتی تحت عنوان تندر۹۰ استیشن عرضه شد. نسل دوم داچیا لوگان نیز در ایران با نام رنو سیمبل به صورت وارداتی عرضه می‌گردد.

مدل‌های مختلف ال 90

مدل‌های مختلف ال 90

تولید لوگان با یک سدان 4 در و سپس یک واگن در سپتامبر 2006 آغاز شد. چهار مدل دیگر، یک پیک آپ، یک وانت ، یک هاچ بک (ساندرو) و یک سدان فیس لیفت شده در سال 2007 و 2008 دنبال شدند. فروش داچیا در سال 2006 بیش از 1.5 میلیارد یورو بود که 19.6 درصد بیشتر از سال 2005 بود. تا مارس 2009، بیش از 1.3 میلیون وسیله نقلیه بر روی پلت فرم لوگان در سراسر جهان فروخته شده است. در 3 سپتامبر 2009، اعلام شد که یک میلیون خودرو داچیا بر روی پلتفرم لوگان X90 در کارخانه Mioveni تولید شده است. 

یکی از دلایل افزایش فروش، قابل اعتماد بودن خودروهای داچیا است. در یک نظرسنجی که اخیرا توسط یک مجله فرانسوی انجام شد، خودروهای داچیا به عنوان یکی از ایمن ترین خودروهای فرانسه انتخاب شدند. دلیل دیگر هزینه نگهداری و تعمیر پایین آنهاست. طبق این بررسی، ماشین‌های داچیا ارزان‌ترین برای نگهداری و تعمیر بودند. در آلمان، داچیا در رتبه دوم مطالعه رضایت مالکیت خودرو در سال 2010 قرار گرفت که توسط J. D. Power and Associates در ژوئن 2010 منتشر شد.

مدل ها

  • صندوقدار لوگان
  • لوگان MCV
  • لوگان VAN
  • لوگان وانت

ال۹۰ در ایران در شرکت های ایران خودرو و پارس خودرو سه تیپ E0 ،E1 و E2 و پنج رنگ نقره‌ای، سفید، مشکی، زرشکی و دلفینی عرضه می‌شد . همچنین شرکت پارس خودرو اقدام به تولید مدلی ویرایش یافته از این خودرو تحت عنوان «پارس تندر» از سال ۹۱ نموده‌است. عمده‌ترین تغییر در این طراحی، تغییر نمای عقب خودرو و بهبود وزن آن بوده‌است.

شرکت ایران خودرو هم در سال ۱۳۹۶ از نمونه‌ای فیس‌لیفت شده از این خودرو تحت نام «تندر پلاس» پرده برداشت که در واقع مدل فیس لیفت ۲۰۰۸ رنو لوگان است. این فیس‌لیفت در واقع تغییراتی بر روی در صندوق، جلو پنجره، چراغ‌های جلو و عقب، سپرهای جلو و عقب، آینه بغل‌ها و در نهایت تریم داخلی آن که با رنو ساندرو مشترک است، بود.

لوگان MCV

لوگان MCV

لوگان MCV (وسیله نقلیه دلپذیر چندگانه)، در نمایشگاه اتومبیل پاریس 2006 راه اندازی شد، نسخه استیشن واگن لوگان است. این مدل دارای نسخه‌های 5 یا 7 صندلی است که بسته به تعداد صندلی‌های تاشو، فضای بار بین 200 تا 2350 لیتر و فضاهای ذخیره‌سازی متعدد برای اشیاء کوچک‌تر دارد. فاصله بین دو محور 275 میلی متر (10.8 اینچ) بیشتر از سالن، و درهای عقب بزرگتر برای دسترسی آسان به ردیف سوم صندلی ها است. از موتورهای مشابه سالن استفاده می‌کند، و یک پیشرفت مهم در دسترس بودن کیسه‌های هوای جانبی بود.  به دلیل ابعاد و ظرفیت 7 نفره آن، رقیبی برای MPV های جمع و جور در نظر گرفته شده است. 

فروش در بازار رومانی در اکتبر 2006 با قیمت های بین 8200 یورو و 12550 یورو آغاز شد، در حالی که فروش به کشورهای دیگر در اوایل سال 2007 آغاز شد. نسخه اصلاح شده با چراغ ها و سپر جدید منتشر شد. در اواخر سال 2008  تا ژوئن 2010، داچیا 300000 لوگان MCV تولید کرد. 

لوگان ون

لوگان ون

نوع پنل ون لوگان در 23 ژانویه 2007 در بخارست راه اندازی شد. این یک وسیله نقلیه کوچک تجاری است، با فضای بارگیری 2500 لیتر و بار 800 کیلوگرم. Logan VAN کم و بیش یک MCV بدون شیشه های جانبی عقب است و به همین دلیل دارای همان ویژگی های ایمنی است و از موتورهای مشابه با مدل های دیگر استفاده می کند. تولید این مدل در آگوست 2012 متوقف شد. از زمان عرضه آن، بیش از 53000 دستگاه تولید شده است. نسخه ون همچنان در AvtoVAZ تولید می شود. 

لوگان وانت

لوگان وانت

نسخه وانت لوگان بر اساس MCV، در 10 سپتامبر 2007 (4 اکتبر 2007 در نمایشگاه بین المللی اتومبیل بخارست) معرفی شد و جایگزین داچیا وانت شد. فروش در رومانی در سال 2008 آغاز شد و قیمت آن بین 7300 تا 9450 یورو بود. از اکتبر 2008، لوگان وانت در آفریقای جنوبی با نام نیسان NP200 فروخته می شود. از نظر ظاهری شبیه به مدل اصلی در زمان راه اندازی، در اوایل سال 2009 یک فیس لیفت سبک دریافت کرد. این خودرو در کارخانه نیسان خارج از پرتوریا در کنار رنو ساندرو ساخته می شود و به کشورهای همسایه مانند زیمبابوه نیز صادر می شود. تا سال 2021، نیسان آفریقای جنوبی همچنان به ارائه وانت ادامه می‌دهد. 

همچنین از سال 2018 به عنوان پیک آپ تندر90 در ایران عرضه می شود. Logan Pick-Up توسط داچیا در جولای 2012 متوقف شد، و اکتبر 2020 بود که این شرکت یک مدل پیک آپ جدید، Dacia Duster Pick-Up را معرفی کرد.

تفاوت تیپ‌های ال۹۰

تفاوت تیپ‌های ال۹۰

این خودرو که توسط ایران خودرو و پارس خودرو تولید می‌گردد و اکنون ایران خودرویی‌ها مدل تندر ۹۰ اتوماتیک و تندر نود E2 و تندر پلاس را به بازار عرضه و در همان سال‌های اول تولید ال نود تیپ پایه یا E0 تولید می‌شد که مه‌شکن عقب وجلو نداشت و رینگ پلاستیکی آن نصب می‌شد که از ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ تولید می‌شد. پارس خودرویی‌ها پارس تندر و تندر 90 E2 را تولید می‌کنند و اکنون در سال ۹۷ خبری دیگر از مدل E1 نیست و همه L90ها در مدل E2 که در اصل مدل فول آن است عرضه می‌گردد. طی ۱۶ سال مونتاژ تندر۹۰ در ایران این خودرو در سال ۹۹ برای همیشه توقف تولید شد .

از امکانات نسخه فول آن میتوان به :

  1. چراغ مه‌شکن جلو
  2. چراغ نقشه خوان جلو
  3. چراغ داخل داشبورد
  4. آیینه‌های جانبی برقی دارای گرمکن
  5. شیشه بالابر برقی درهای عقب
  6. تزئین کروم روی جلو پنجره
  7. قاب کرومی پشت آمپر
  8. ریموت رادیویی
  9. رینگ ۱۵ اینچ آلومینیومی
  10. صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، پشت سری جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، پشت سری صندلی عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع
  11. بوق ۲ شیپوره ( در سال ۹۱ به بوق بنزی تغییر یافت )

اشاره کرد. همچنین از آنجا که L90 در دو کارخانه ایران خودرو و پارس خودرو تولید می‌گردد و نیز قیمت تندر ۹۰ ایران خودرو و پارس خودرو متفاوت است برای بسیاری در این باره سؤال پیش می‌آید که در این باره می‌توان گفت از دید کیفیت مونتاژ باهم تفاوت دارند ولی از نظر آپشن و امکانات و نیز کیفیت فنی تفاوتی میان دو خودرو تولیدی L90 در این دو خودروساز نیست.

موتور ال 90

موتور ال 90

تندر 90 از موتور 1600 سي سي با توان 105 اسب بخار بهره مي برد كه اين ميزان قدرت در اين كلاس از خودروها قابل توجه است. اين موتور داراي 16 سوپاپ بوده و از سيستم سوخت رساني انژكتوري الكترونيكي سود مي برد. اين خودرو داراي 5 دنده در مدل دستي و 4 دنده در مدل اتومات مي باشد . تندر90 داراي شاسي و ساختار بدنه بسيارمحكم است كه ضربات وارده به اتاق رادر تصادفات به كليه قسمت هاي بدنه تقسيم كرده و از ورود مستقيم انرژي به سرنشينان جلوگيري مي كند.

همچنین در نسخه‌های جدیدتر گیربکس JHQ با کلاچ هیدرولیکی جایگزین مدل قدیمی‌تر JH3 (با کلاچ سیمی) شده تا دیگر شاهد مشکلات قبلی از جمله روغن‌ریزی و سفتی تعویض‌ها نباشیم. مصرف سوخت ترکیبی هم 6.9 لیتر به ازای هر صد کیلومتر پیمایش عنوان شده که به نسبت سن و سال پیشرانه عدد قابل قبولی محسوب میشود.

ایمنی ال 90

ایمنی ال 90

در ژوئن 2005، این خودرو در تست تصادف Euro NCAP به رتبه سه ستاره دست یافت. این نتیجه انتظارات اولیه اعلام شده توسط رنو را تایید می کند. بسته به سطح تجهیزات، استاندارد در برخی از انواع و اختیاری در برخی دیگر، لوگان فیس لیفت شده دارای کیسه هوای راننده، سرنشین و جانبی است. از نظر ایمنی فعال، تمام نسخه ها دارای آخرین نسل بوش 8.1 ABS هستند که دارای EBD (توزیع الکترونیکی نیروی ترمز) و EBA (دستیار ترمز اضطراری) است.

البته باید این را گفت که این خودرو در ایران توسط همان شرکت‌های داخلی تولید می‌شود و نظارت سختگیرانه رنو بر روی خط تولید این دو خودروساز باعث شده که تندر ۹۰ خودرویی بسیار باکیفیت و بی عیب از آب در بیاید.

مطالب مرتبط:

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد