همه چیز در مورد تارا

هرچند ریشه خودرو تارا به اواسط دهه 90 شمسی و همکاری کوتاه ایران خودرو با پژو برمی گردد، اما تارا که جدیدترین محصول ملی ایران خودرو است، حدود یکسالی است که به بازار داخلی عرضه شده و در همین زمان کوتاه موفق شده توجه خریداران زیادی را به خود جلب کند.
همه چیز در مورد تارا

خودرو تارا: آنچه نیاز دارید بدانید

تارا یک خودروی سواری ساخت ایران است و از سال ۱۴۰۰ توسط ایران خودرو تولید می‌شود. این خودرو بر پایه پلتفرم IKP1 ایران خودرو که نمونه تغییریافته پلتفرم PF1 پژو سیتروئن است، ساخته شده‌است. در نتیجه پلت‌فرم این خودرو، با خودروهای پژو ۲۰۸، پژو ۲۰۰۸، پژو ۳۰۱ و سیتروئن سی-الیزه مشترک است. تارا درحال حاضر در دو تیپ دستی و اتوماتیک تولید و عرضه میگردد. ایکو تارا را میتوان تحولی بزرگ در صنعت خودروسازی ایران دانست چرا که این خودرو از پلتفرم جدیدی استفاده میکند و بر خلاف بسیاری از تولیدات دیگر ایران خودرو(به مانند محصولات خانواده سمند و دنا)، از پلتفرم قدیمی پژو ۴۰۵ استفاده نمی‌کند.

ایران خودرو و پی‌اس‌ای پس از برجام تحت شرکت ایکاپ قصد تولید مشترک پژو ۳۰۱، پژو ۲۰۸، پژو ۵۰۸ و پژو ۲۰۰۸ را داشتند. پس از بازگشت تحریم‌ها توسط آمریکا، پژو از ایران خارج شد و شرکت ایکاپ به تعلیق درآمد. در نتیجه ایران تصمیم گرفت با الگو گرفتن ازخودرو پژو۳۰۱ یک خودرو بسازد نخستین بار در ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ در حاشیه جلسه هیئت دولت توسط حسن روحانی رونمایی شد. کی۱۳۲ به‌طور رسمی توسط شرکت ایران خودرو در ساپکو رونمایی شد. این خودرو برای نخستین‌بار در ۱۸ تیرماه ۱۳۹۹ پیش‌فروش شد.

تاریخچه تارا

تاریخچه تارا

تاریخچه خودرو تارا به اواسط دهه 90 شمسی و همکاری کوتاه ایران خودرو با پژو برمی گردد، زمانی که قرار بود بعد از پژو 2008، پژو 301 هم به‌عنوان یک سدان اقتصادی روی خط مونتاژ ایران خودرو بیاید و در تیراژ بالا به بازار کشورمان عرضه شود. حتی تعداد محدودی از نسخه اولیه (قبل از فیس‌لیفت) پژو 301 هم به‌صورت وارداتی با مدل 2016 در بازار کشورمان عرضه شد تا بازخورد مشتریان نسبت به آن سنجیده شود.

عرضه اتومبیل تارا، اواخر مرداد ماه سال 1400 به صورت رسمی شروع شد و به تعداد محدود در دسترس مشتریان قرار گرفت. طرح پیش‌فروش این خودرو داخلی، اواخر شهریور ماه سال جاری، انجام شد و قرار است، حداکثر تا ۱۲ ماه بعد این خودروها به مشتریان تحویل داده شوند. در این طرح پیش فروش، ماشین تارا دستی و در رنگ‌های مشکی، نقره‌ای، آبی رویال و آبی کبود قرار دارد.

طراحی تارا

بخش‌هایی از قالب جانبی، کابین و فریم سقف این خودرو با پژو ۳۰۱ و سیتروئن سی۳-ایکس‌آر مشترک است و بیشترین تغییرات در بخش طراحی جلو و عقب خودرو انجام شده‌است. به ادعای ایران خودرو، قطعات این خودرو ۹۲ درصد داخلی‌سازی شده‌است. اما نشان تجاری و نام شرکت پژو بر روی برخی قطعات و مجموعه‌های ساخت‌داخل این خودرو همانند موتور، همچنان به‌چشم می‌خورد. در بحث طراحی بیرونی،استفاده از فرم چراغ پیوسته توسط ایران‌خودرو ابتدا باعث انتقاد فعالان خودرو از این نوع طراحی توسط ایران‌خودرو شد. بیشتر انتقاد البته به دلیل استفاده از لامپ هالوژن معمولی در تمام طول این چراغ پیوسته بود که چندان عرف نیست.ایران‌خودرو عنوان دارد در طراحی این چراغ عقب از نماد بناهایی چون برج میلاد استفاده کرده است. 

طراحی تارا

به هر حال، این زبان طراحی توسط ایران‌خودرو برای اولین بار به کار گرفته شد و همچنین ایران‌خودرو تصمیم گرفت برای نسخه جدید V4 تارا اتوماتیک از گرافیک جدید چراغ های عقب با نئون استفاده کند تا نمای تارا زیباتر و عامه پسند تر روانه بازار شود. فرم کاپوت و خطوط آن باعث ایجاد نمای عضلانی برای کاپوت تارا شده است. طراحی لبه بالایی گلگیر تارا کاملا بیننده را به یاد پژو ۳۰۱ و سیتروئن سی-الیزه می اندازد. طراحان ایران‌خودرو لبه پایینی سپر را برجسته کرده اند تا نمای اسپرت تری به جلوی تارا بدهند. آیینه های خودرو مشابه پژو ۲۰۰۸ هستند. در نسخه دستی تارا، جلوپنجره با خطوط افقی نصب شده اما در نسخه اتوماتیک تارا، جلوپنجره طرح خطوط شبکه ای به خود گرفته است.

در طراحی داخلی، داشبورد و رودری ها کاملا مشابه سیتروئن سی ۳ ایکس آر هستند و ایران‌خودرو در طراحی آنها چندان دخالتی نداشته است. مانیتور و طراحی آن بسیار به پژو ۲۰۰۸ و پژو ۳۰۱ شباهت دارد. فرمان خودرو بصورت D-CUT است که فضای بیشتری به راننده جهت جابجایی بدهد. در طراحی داخلی تارا، نکاتی همچون قرارگیری کلید شیشه بالابرها در وسط کابین و بالای دسته دنده و همچنین عدم وجود زیر آرنجی عقب و چراغ سقفی عقب(در نسخه دستی)

را میتوان جزو معایب طراحی داخلی تارا در نظر گرفت.در همین جهت ایران‌خودرو قصد دارد با عرضه تیپ V4 تارا اتوماتیک، ایراداتی مانند قرارگیری کلیدهای شیشه بالابر را با انتقال آنها به رودری خودرو مرتفع کند. همچنین زیرآرنجی عقب و دستگیره های سقفی نیز در این نسخه اضافه خواهند شد.[۵] هرچند که طراحی داخلی کابین تارا به طور کلی مناسب به نظر می‌رسد. چنان که ارگونومی و طراحی صندلی های آن به لطف استفاده از طراحی سیتروئن C3-XR مناسب اند‌.

فضای سرنشینان در تارا کافی و همانند دنا پلاس مشکل فضای کابین و کمبود جای سرنشینان را ندارد. محفظه داشبورد این خودرو مشابه پژو ۳۰۱ و گنجایش مناسبی دارد. صندوق عقب تارا ظرفیتی معادل ۶۴۰ لیتر دارد که یکی از نقاط قوت برجسته آن در مقایسه با دنا پلاس با ظرفیت صندوق ۵۰۰ لیتری و خصوصا در مقایسه با شاهین سایپا با ظرفیت صندوق ۴۲۰ لیتر است.

مشخصات تارا

مشخصات تارا

این خودرو در دو گونه دنده دستی و خودکار تولید می شود. این خودرو از پیشرانه TU5P که یک موتور بهبودیافته از روی TU5 است، استفاده می‌نماید؛ این پیشرانه ۱۶۰۰ سی‌سی حجم، ۱۶ سوپاپ، ۱۱۳ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که دارای سامانه زمان‌بندی متغیر سوپاپ CVVT و سرسیلندر با میل سوپاپ دوبل DOHC می‌باشد، همچنین دارای پمپ روغن متغیر است که باعث می‌شود که در شرایط مختلف عملکرد پیشرانه بهبود یابد. 

نسخه اصلی پژو ۳۰۱ از پیشرانه‌ای با نام EC5 استفاده می‌کند که ۱۱۴ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و نمونه مدرن‌تری نسبت به پیشرانه TU5 است اما پیشرانه تارا مدل توسعه‌یافته‌ای از پیشرانه TU5 با قدرت ۱۱۳ اسب‌بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن‌متر است. طول خودرو ۴۵۱۹ میلی‌متر، عرض خودرو ۱۷۴۸ میلی‌متر و ارتفاع ۱۴۶۶ میلی‌متر می‌باشد وزن خودرو بدون سرنشین و باک پر ۱۱۷۰ کیلوگرم می‌باشد؛ دارای ۵۰ لیتر مخزن سوخت، استاندارد آلایندگی یورو۵ و فرمان خودرو برقی می‌باشد.

حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن در نمونهٔ دستی طبق اعلام ایران خودرو ۱۲٫۵ ثانیه است. شاسی و جلوبندی خودرو مشابه پژو ۳۰۱ است؛ تعلیق عقب خودرو اکسل یکپارچه با فنر پیچشی و تعلیق جلوی خودرو مک‌فرسون است. طبق اظهارات محسن رضایی منش، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو، تیپ V4 تارا اتوماتیک با طراحی و امکانات مدرن تر از بهمن ۱۴۰۱ به تولید انبوه می‌رسد.پیش بینی شد تا اواخر سال ۱۴۰۱ یا اوایل سال ۱۴۰۲ ایران خودرو اولین عرضه تیپ جدید و لوکس تارا اتوماتیک را خواهد داشت. 

مشخصات تارا اتوماتیک

مشخصات تارا اتوماتیک

اگر روی همان موتور TU5P تارا دنده‌ای، گیربکس 6 دنده دنا پلاس توربو اتومات را نصب کنید، حاصل کارتان خودرویی بنام تارا اتوماتیک است؛ محصولی که زمستان 1400 به بازار کشورمان راه یافت. تارا اتوماتیک، حدود 100 کیلوگرم سنگین‌تر از تارا دنده‌ای است اما اعداد و ارقام منتشر شده توسط ایران خودرو، نشان می‌دهد که شتاب حدود 0.5 ثانیه و مصرف سوختش نیز حدود 0.3 لیتر تغییر کرده. به لحاظ فنی، تغییر محسوس دیگری در این خودرو رخ نداده اما به لحاظ تجهیزات، ایران خودرو اکثر امکاناتی که از تارا دنده‌ای حذف کرده بود، برای تارا اتومات از آنها استفاده کرده است.

به عنوان مثال ایربگ‌های جانبی اضافه شده‌اند و رینگ خودرو نیز از فولادی به آلومینیومی تغییر یافته. آینه‌های جانبی از نوع تاشو برقی هستند. دوربین عقب به مالتی‌مدیا افزوده شده و تنظیم صندلی‌های جلو که قبلا از نوع دستی بود، حالا از نوع برقی است. روکش صندلی‌ها از پارچه، به چرم و پارچه تغییر کرده و روکش چرمی به غربیلک فرمان هم افزوده شده. سانروف، سنسور نور (اتولایت) و سنسور باران از دیگر تجهیزات تارا اتوماتیک هستند. ایران خودرو همچنین گفته که تارا اتومات، اولین محصول تولید داخل این شرکت است که سیستم کیلس استارتر در آن وجود دارد.

مشخصات تارا برقی

مشخصات تارا برقی

شرکت ایران‌خودرو در مراسمی، با حضور مدیران ارشد و اصحاب رسانه، محصول جدید خود را رونمایی کرد. این محصول نسخه برقی سدان تارا است که با نام تارا EV شناخته می‌شود‌. تارا برقی، اولین محصول الکتریکی شرکت ایران‌ خودرو است که در آینده‌ای نزدیک وارد بازار می‌شود. لازم به ذکر است که عرضه خودروهای الکتریکی، نیازمند همراهی ارگان‌ها و ایجاد زیرساخت‌های لازم مانند عرضه جایگاه شارژ است. علاوه بر آن، باید مشوق‌هایی برای فرهنگ‌سازی استفاده از خودروهای برقی نیز در نظر گرفته شود.

ساخت و ارائه خودو برقی تارا، با فعالیت‌های جامع شرکت تحقیق و توسعه فناوری‌‌های خودرو یا جتکو، از زیرمجموعه‌های ایران‌ خودرو، میسر شده است. بخش تولید الکتروموتور این خودرو بر عهده شرکت‌های موتورژن و رادسا، طراحی و ساخت پک باتری با شرکت صبا باطری، بخش درایو توسط پرتو صنعت و مانا، شارژر و مبدل DCDC بر عهده شرکت فرزانگان بوده و سیستم مدیریت حرارت تارا برقی به صورت مشترک توسط دانشگاه صنعتی شریف، رایزکو، کوشش رادیاتور و سندن انجام شده است.

تارا برقی از یک موتور برقی نیرو می گیرد و خروجی حداکثر 160 اسب‌بخار قدرت و گشتاور 300 نیوتن‌متر را ارائه می‌دهد. این خودرو در مدت زمان 9 ثانیه از سکون به سرعت صد کیلومتربرساعت می‌رسد. حداکثر سرعت لحظه‌ای تارا برقی 140 کیلومتربرساعت اعلام شده است. باتری تارا برقی، 45 کیلووات بوده و با یک‌بار شارژ می‌تواند مسافت 300 کیلومتر را طی کند.‌ با استفاده از شارژر سریع، تارا EV در زمانی کم‌تر از 30 دقیقه و با شارژر خانگی در 10 ساعت، به صورت کامل شارژ می‌شود.

امکانات تارا

امکانات تارا

متاسفانه آپشن‌های بسیاری نظیر: سانروف، دوربین دنده عقب، سیستم تاشوبرقی آینه‌های جانبی، سنسورهای نور و باران، سیستم ورود و استارت بدون کلید، روکش‌های چرمی، رینگ‌های 16 اینچی آلومینیومی، صندلی‌های جلو برقی و ایربگ‌های جانبی از روی نسخه دنده‌ای تارا حذف شده‌اند؛ با این حال هنوز هم گزینه‌های قابل قبولی از جمله: ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به سیستم‌های کمکی ABS, EBD, HBA, TCS, ESC, HSA، کیسه هوا برای سرنشینان جلو، فرمان برقی بهمراه کلیدهای کنترلی، سیستم مالتی مدیا داراي 4 عدد بلندگو و قابلیت میرورلینك، آنتن سقفي اكتيو، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، مه‌شکن‌هاي جلو وعقب، قابليت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، چراغ روشنایی در روز، چراغ مشایعت و خوش‌آمد گویی، سیستم پايش فشار باد تايرها (TPMS) و كروز كنترل و محدودکننده سرعت در لیست آپشن‌های تارا دنده‌ای دیده میشوند که جای امیدواری را زنده نگاه داشته‌اند.

در خصوص ایمنی هم با توجه به جدید بودن پلتفرم مورد استفاده، استاندارد حفاظت از عابرین پياده، وجود کنترل پايداري فعال الكترونيكي و استفاده از ورق هاي دوفازي (Dual Phase) با استحكام بالا، میتوان از تارا به عنوان امن‌ترین محصول ملی ایران‌خودرو یاد نمود. البته پژو 301 که به نوعی پدر تارا محسوب میشود در بحث ایمنی آنقدرها هم ایده‌آل نبوده و تنها 3 ستاره از 5 ستاره ممکن موسسه Euro-NCAP را بدست آورده است، اما با این حال نباید از یاد برد که این ستاره‌ها در سال 2014 و با استانداردهای آن دوره بدست آمده‌اند و در نتیحه ارزش بالاتری از 4 ستاره سال 2000 پژو 206 خواهند داشت.

ایمنی تارا

در خصوص ایمنی با توجه به جدید بودن پلتفرم مورد استفاده، استاندارد حفاظت از عابرین پياده، وجود کنترل پايداري فعال الكترونيكي و استفاده از ورق هاي دوفازي (Dual Phase) با استحكام بالا، میتوان از تارا به عنوان امن‌ترین محصول ملی ایران‌خودرو یاد نمود. البته پژو 301 که به نوعی پدر تارا محسوب میشود در بحث ایمنی آنقدرها هم ایده‌آل نبوده و تنها 3 ستاره از 5 ستاره ممکن موسسه Euro-NCAP را بدست آورده است، اما با این حال نباید از یاد برد که این ستاره‌ها در سال 2014 و با استانداردهای آن دوره بدست آمده‌اند و در نتیحه ارزش بالاتری از 4 ستاره سال 2000 پژو 206 خواهند داشت.

مزایای تارا

مزایای تارا

  1. کابین و صندوق‌بار بسیار جادار
  2. پیشرانه نسبتاً مدرن و کم استهلاک
  3. ایمنی قابل‌قبول
  4. آپشن‌های مناسب در نسخه اتوماتیک

معایب تارا 

  1. ارگونومی نه‌چندان خوب کابین
  2. کمبود آپشن در نسخه دنده‌ای
  3. طراحی نه‌چندان دل‌چسب نمای عقب

در نهایت می توان گفت این خودرو با تمام انتقاداتی که به آن وارد است، ویژگی‌های قابل‌قبولی دارد و با توجه به این‌که طراحی و تولید تارا در سخت‌ترین شرایط تحریمی صورت گرفته است، بایستی با دیده اغماض به آن نگاه و نمره قبولی را به آن اعطا کنیم.

مطالب مرتبط:

منبع دوم: همراه مکانیک

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد