از کدام چراغ خودرو چه زمانی استفاده کنیم

به عنوان یک راننده، مهم است که بدانید چه زمانی، چگونه و چرا باید از چراغ های مختلف خودروی خود برای دید و ایمنی حداکثری استفاده کنید. انجام این کار به حفظ امنیت شما و سایر رانندگان در جاده کمک می کند.در این مطلب خواهید دید هر چراغ چه زمانی استفاده می شوند.
از کدام چراغ خودرو چه زمانی استفاده کنیم

مهم ترین چراغ خودرو چراغ های جلو هستند. دو نوع چراغ جلو، نور پایین و نور بالا هستند که به رانندگان اجازه می دهد تا جاده را در تاریکی ببینند و خود را برای سایر رانندگان قابل مشاهده کنند. از دیگر چراغ‌های خودرو می‌توان به چراغ خطر، چراغ‌های راهنما و مه شکن اشاره کرد. اما از هر کدام از چراغ های خودرو چه زمانی و در چه شرایطی استفاده کنیم؟ برای پاسخ دادن به این سوال ادامه مطلب را بخوانید.

چراغ های روشنایی روز

چراغ های روشنایی در روز به گونه ای طراحی شده اند که شما را برای سایر رانندگان بیشتر در معرض دید قرار دهند و نباید با نور پایین اشتباه گرفته شود. آنها معمولاً از چراغ هایی در جلو و عقب ماشین شما تشکیل شده اند که می توانند با روشن کردن موتور به طور خودکار روشن شوند. قوانین محلی ممکن است متفاوت باشد، اما به طور کلی یک ماشین مدرن برای برآورده کردن الزامات محلی پیکربندی شده است.

چراغ های روشنایی روز

چراغ های جلوی خودرو-نور پایین

برخلاف نور کامل، نورهای پایین (یا چراغ های جلو) نور کافی را به شما نشان می دهند که به کجا می روید بدون تابش خیره کننده بیش از حد که می تواند رانندگان مقابل را اذیت کند. نور کم هنگام رانندگی در شب ضروری است، اما همچنین ثابت شده است که هنگام استفاده در روز، به عنوان مثال در هوای نامساعد (باران، برف، برف یا مه) یا درست پس از طلوع و درست قبل از غروب خورشید، دید و ایمنی را بهبود می بخشد. زیرا در این مواقع دیدن وسایل نقلیه دیگر دشوارتر است.

چراغ های جلوی خودرو-نور پایین

چراغ های جلو خودرو- نور بالا

درست مانند چراغ های نور پایین، چراغ های نور بالا به راننده کمک می کند تا جاده را در تاریکی ببیند. همچنین به سایر رانندگان سیگنال می دهد که کجا هستید. چراغ‌های نور بالا یک توزیع شدید و مرکزی از نور با تابش خیره کننده زیاد را ارائه می‌دهند. به همین دلیل، آنها باید فقط در مواقعی استفاده شوند که دید دشوار است و هیچ خودروی دیگری در هیچ جهتی قابل مشاهده نیست یا حداقل 150 متر از ترافیک روبرو دور هستید و برای دیدن جاده به پرتوهای کامل نیاز دارید.

مهم است که در شرایط خاص، نور بالای خود را خاموش کنید تا از خطر کور کردن یا منحرف کردن راننده لاین مقابل جلوگیری کنید. این شامل زمانی است که اتومبیل ها به شما نزدیک می شوند، حتی اگر در طرف دیگر جداکننده بزرگراه باشند. در مه، انعکاس نور می تواند دید را برای شما دشوار کند. و در پیچ ها، روی تپه ها و در تقاطع ها، زیرا هیچ راهی برای تشخیص اینکه آیا ماشین دیگری به سمت شما می آید یا نه وجود ندارد.

چراغ های جلو خودرو- نور بالا

چراغ های مه شکن خودرو

چراغ های مه شکن با شکل منحصر به فرد تخت و پرتو عریض خود، معمولاً در قسمت جلویی خودرو، نزدیک سپر جلو قرار می گیرند. شکل پرتو از مه عبور می کند تا سطح جاده را روشن کند، در حالی که موقعیت از بازتاب نور به عقب و خیره شدن راننده جلوگیری می کند. خودروها همچنین حداقل یک چراغ مه شکن عقب دارند تا به سایر رانندگان کمک کند تا ماشین شما را تشخیص دهند. از آنجایی که چراغ‌های مه شکن آنقدر قوی هستند که می‌توانند حواس سایر رانندگان را پرت کنند، بنابراین باید فقط در هنگام مه یا برف (اما نه در باران) زمانی که چراغ‌های جلو معمولی بی‌اثر هستند، از آن‌ها استفاده کرد.

چراغ های مه شکن خودرو

چراغ های عقب خودرو

چراغ‌های عقب، چراغ‌های قرمز رنگی هستند که در قسمت عقب خودروی شما قرار دارند و هر زمان که چراغ‌های جلو روشن هستند، به‌طور خودکار روشن می‌شوند. آنها به رانندگانی که از پشت سر شما می آیند اجازه می دهند بدانند که شما آنجا هستید و چقدر جلوتر هستید.

چراغ های راهنما خودرو

چراغ های راهنما که به نشانگر یا چشمک زن نیز شناخته می شوند، در جلو و عقب خودرو قرار دارند. چراغ های راهنما را می توان در آینه های جانبی خودرو نیز یافت. از آنها برای اطلاع دادن به سایر رانندگان استفاده می شود. به این معنا که شما قصد دارید بپیچید و احتمالاً برای پیچیدن باید سرعت خود را کم کنید.

چراغ های راهنما خودرو

چراغ های ترمز

چراغ های ترمز شما به رانندگان دیگر می گوید که سرعت را کم می کنید یا می ایستید. از آنجایی که آنها فقط زمانی که ترمز را فشار می دهید روشن می شوند، نیازی نیست به زمان استفاده از آنها فکر کنید.

چراغ های خطر خودرو

چراغ های راهنما شما همچنین به عنوان چراغ های خطر استفاده می شود که به عنوان فلاشر یا چراغ هشدار خطر نیز شناخته می شود. وقتی چراغ‌های خطر روشن می‌شوند، چشمک می‌زنند تا به سایر رانندگان در مورد مشکل یا مشکلات ترافیکی هشدار دهند. به عنوان مثال، برای هشدار دادن به سایر رانندگان در مورد خطر در جاده پیش رو، زمانی که توقف کرده اید و باعث ایجاد یک مانع موقت شده اید. زمانی که به طور موقت پارک می کنید نباید از آنها استفاده کنید.

چراغ های داخلی خودرو 

این چراغ ها که به عنوان لامپ های رانندگی نیز شناخته می شوند، برای بررسی نقشه یا مسیرها یا یافتن چیزی در تاریکی مفید هستند. هنگام رانندگی نباید از آنها استفاده کرد زیرا می توانند حواس راننده را پرت کنند.

از کدام چراغ ها در ساعات مختلف روز استفاده کنیم

از کدام چراغ ها در ساعات مختلف روز استفاده کنیم

در طول روز

دید در طول روز در شرایط آب و هوایی معمولی عموما خوب است، به این معنی که شما نیازی به استفاده از چراغ های اضافی ندارید. با این حال، بسیاری از خودروهای مدرن از چراغ های روشنایی در روز برای بهبود دید شما برای سایر خودروها استفاده می کنند (برای جزئیات بیشتر به بالا مراجعه کنید).

درست بعد از طلوع یا درست قبل از غروب آفتاب

دید درست پس از طلوع و درست قبل از غروب آفتاب شروع به کاهش می‌کند، به همین دلیل بهتر است از نور پایین خودرو خود در این ساعات روز استفاده کنید.

در شب

واضح است که رانندگی در شب دشوارتر است و نیاز به تمرکز بیشتری نسبت به رانندگی در روز دارد. به همین دلیل مهم است که نیاز خود به نور را برای بهبود دید خود با نیازهای سایر رانندگان موجود در جاده متعادل کنید. به عبارت دیگر، زمانی که اتومبیل های دیگر در اطراف هستند از چراغ های نور پایین استفاده کنید و زمانی که حداقل 150 متر از اتومبیل های دیگر فاصله دارید از چراغ های نور بالا استفاده کنید (برای جزئیات بیشتر به بالا مراجعه کنید).

چراغ های راهنما خودرو

در شرایط آب و هوایی مختلف از کدام چراغ های خودرو استفاده کنید؟

از کدام چراغ ها در مه استفاده کنید؟

رانندگی در مه ممکن است کمی به عادت کردن نیاز داشته باشد. برای افزایش دید و ایمنی بیشتر برای شما و مسافرانتان، مهم است که از چراغ های مه شکن خود استفاده کنید (برای جزئیات بیشتر به بالا مراجعه کنید). علاوه بر این، به یاد داشته باشید که فاصله بیشتری بین خود و سایر خودروها بگذارید و از لبه سمت راست جاده استفاده کنید.تا هنگام کاهش دید، تمایل طبیعی خود را برای راندن در وسط جاده دنبال نکنید.

در باران از کدام چراغ های خودرو استفاده کنیم؟

این بستگی به دید شما دارد: آیا می توانید بیش از 100 متر جلوتر از خود را از طریق باران ببینید؟ اگر چنین است، توصیه می‌شود چراغ‌های جلو (نور پایین) را روشن بگذارید، اما اجباری نیست. اما، اگر نمی توانید بیش از 100 متر جلوتر از خود را ببینید، باید از چراغ های نور بالای خود استفاده کنید تا سایر رانندگان بتوانند به راحتی شما را ببینند. اگر دید بسیار ضعیف است، می توانید از چراغ های مه شکن خود نیز استفاده کنید، اما به خاطر داشته باشید که با بهبود دید، آنها را خاموش کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد