فروش اقساطی خودرو دوباره آغاز شد

فروش اقساطی یکی از روش‌های جذب مشتری برای خرید از یک شرکت است، حال با توجه به وضعیت فعلی بازار خودروی کشور، برخی از مونتاژکاران به این روش فروش روی آورده‌اند.
فروش اقساطی خودرو دوباره آغاز شد

فروش اقساطی خودرو دوباره به بازار بازگشت؟ فروش اقساطی خودرو یکی از روش‌های جذب مشتری برای خرید از یک شرکت است، حال با توجه به وضعیت فعلی بازار خودروی کشور، برخی از مونتاژکاران به  روش فروش اقساطی خودرو  روی آورده‌اند.

بازار خودرو از اواسط فرودین 1402 در رکودی عمیق فرو رفته است و گویا این رکود به این زودی‌ها از این بازار رخت بر نخواهد بست. در نتیجه این رکود برخی از شرکت‌های مونتاژکار که محصولات نیمه‌اقتصادی تولید می‌کنند، تصمیم گرفتند تا با استفاده از ارائه روش‌هایی نظیر  فروش اقساطی خودرو ی خود را در تعداد هرچه بیشتر به فروش برسانند.

دیروز در خبری اعلام شد که بسیاری از متقاضیان سامانه یکپارچه فروش خودرو انصراف داده اند که به اعتقاد رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو، علت این امر کاهش فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار است.

مرحله دوم سامانه یکپارچه فروش خودرو اواخر فصل بهار سال جاری برگزار شد که طبق آمار غیررسمی بالای ۲ میلیون نفر در این سامانه ثبت نام کردند و بنا به برنامه و ظرفیت تولید خودروسازان، نوبت تحویل برخی از متقاضیان به سال آینده موکول شد.

با این حال طبق جدیدترین آماری که مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو ارائه کرده حدود ۱۰ درصد از متقاضیان خرید خودروهای مونتاژی نسبت به پرداخت وجه خرید خودرو اقدام کرده‌اند؛ یعنی ۹۰ درصد از متقاضیان از خرید خودرو منصرف شده‌اند. 

از سویی دیگر طبق همین آمار، برای یکی از خودروسازان دولتی نیز از ۲۱۰ هزار نفری که در سامانه ثبت نام کرده بودند فقط ۱۴۰ هزار نفر اقدام به تکمیل وجه کرده‌اند.

متقاضیان چرا انصراف می‌دهند؟

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران به مهر گفت: تقریباً از حدود سه ماه پیش رکود بازار شروع شده و همچنان ادامه دارد. در این مدت نوسانات جزئی در قیمت ارز داشتیم که این نوسانات خود را در قیمت خودرو هم نشان داد و ۵ درصدی قیمت خودرو بالا رفت اما باز هم همزمان با ورود دلار به کانال ۴۹ هزار تومان، قیمت خودرو نیز در بازار پایین آمد.

وی افزود: بنابراین اکثر سرمایه گذاران در بازار خودرو که در سامانه یکپارچه فروش خودرو به دلیل فاصله قیمتی کارخانه و بازار خودروها ثبت نام کرده بودند وقتی می‌بینند فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار تنها یک تا دو درصد است و حتی در مواردی کمتر از قیمت کارخانه هم شده است، دیگر تمایلی به خرید از سامانه ندارند. از سویی دیگر می‌ترسند که قیمت در بازار کمتر هم شود.

موتمنی گفت: در حال حاضر در بازار هم معاملات به دلیل بحث واردات خودرو در نقطه صفر است و مردم منتظر آئین نامه و جزئیات واردات خودرو هستند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر خریدار و فروشنده بلاتکلیف هستند و با شروع واردات نه تنها بازار خودرو رونق می‌گیرد بلکه خریدار و فروشنده هم تکلیف خود را می‌دانند.

فروش قسطی؛ راهی برای جذب مشتری

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران در مورد اینکه با توجه به کاهش استقبال مردم از خرید خودرو، شرکت‌ها از چه طریقی می‌توانند خودروی خود را بفروشند، گفت: زمانی که مشتری کم می‌شود شرکت برای فروش محصولات خود فروش قسطی می‌گذارد و پیش بینی می‌شود که این اتفاق در بازار ایران هم رخ دهد؛ به عنوان نمونه یکی از خودروهای شرکت کرمان موتور در بازار ۲۰۰ میلیون تومان کمتر از کارخانه است بنابراین به صورت لیزینگی می‌فروشند.

موتمنی تاکید کرد: در صورتی که اتفاق خاصی نیفتد و خودروهای خارجی به صورت واقعی وارد بازار شوند و به نوعی عرضه خودرو افزایش یابد قطعاً قیمت‌ها در بازار روند نزولی را ادامه خواهند داد.

رضا فاطمی امین وزیر سابق صمت نیز سال گذشته وعده داده بود که با توجه به اینکه پیش بینی می‌شود قیمت کارخانه و بازار خودروها به هم نزدیک شود از پاییز ۱۴۰۲ فروش اقساطی خودروها کلید خواهد خورد.

کرمان موتور پیشتاز در فروش اقساطی 

به گزارش تجارت‌نیوز، شنبه هفته گذشته بود که شرکت کرمان موتور به شکل رسمی فروش تمام محصولات خود به جز کی‌ام‌سی T8 را برای تمام مردم و بدون هیچ محدودیتی آغاز کرد، اما دلیل این اقدام کرمان موتور را باید در اتفاقاتی که در سامانه یکپارچه و بازار آزاد رخ داد بررسی کرد.

پس از افزایش قیمت خودروهای مونتاژی توسط شورای‌  رقابت و از سوی دیگر کاهش مداوم و روزانه قیمت خودروهای مونتاژی در بازار آزاد، تعداد زیادی از متقاضیان دور دوم سامانه یکپارچه که عمدتاً برای کسب سود و نه مصرف شخصی در این سامانه نام‌نویسی کرده بودند از ثبت‌نام و خرید خودرو منصرف شدند.

روند کاهشی بازار و افزایش قیمت درب کارخانه محصولات مونتاژی در مقطعی به حدی زیاد شد که حتی اگر کارخانه در روز ثبت‌نام هم محصول را به مشتری تحویل می‌داد باز هم برای مشتری به صرفه نبود. در چنین شرایطی کرمان موتور که یکی از بیشترین انصرافی‌های سامانه یکپارچه را به خود اختصاص داده بود، تصمیم گرفت تا محصولات خود را به شکل اقساطی به بازار عرضه کند تا از زیان دپوی خودروهای بدون مشتری خود را نجات دهد.

محصولات پرطرفدار، خارج از فهرست فروش اقساطی

با وجود تغییر کفه‌ عرضه و تقاضا در بازار خودرو هنوز هم خودروهای پرطرفدار متقاضیان پر و پا قرص خود را دارند. خودروهایی مثل پژو 207، پژو پارس، دنا پلاس و در نهایت کی‌ام‌سی T8 کرمان موتور هنوز هم مشتریان زیادی در بازار آزاد و درب کارخانه دارند. این استقبال مردم مانع از ورود این خودروها به فهرست خودروهایی با فروش اقساطی می‌شود.

برای مثال کرمان موتور در آخرین طرح فروش اقساطی خود که شنبه هفته گذشته آغاز شد، تمام محصولات خود را به جز کی‌ام‌سی T8 با سه روش پرداخت مشخص به بازار عرضه کرد. علت این فروش اقساطی فروش خودروهایی بود که در پارکینگ‌ها دپو شده بودند. 

علت اینکه چرا T8 در لیست فروش اقساطی کرمان موتور قرار نداشت را باید در بین طرفدارن مسیر‌های آفرود جست‌وجو کرد. پس از ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی به بازار ایران به نوعی راه ورود پیکاپ‌های قدرتمند به بازار ایران بسته شد و خلا این کلاس خودرو در بازار کشور ملموس بود.

کرمان موتور اولین شرکت مونتاژکاری بود که یک پیکاپ از شرکت جک را برای تولید به روش SKD وارد بازار ایران کرد. این شرکت با این اقدام و انتخاب محصولی نسبتاً زیبا توانست آن دسته از طرفداران خودروهای آفرودی را که وسع خرید خودروهایی مثل تویوتا هایلوکس یا لندکروزر را نداشتند به خود جذب کند.

خلع بازار ایران در خودروهای کلاس پیکاپ به قدری زیاد است که مردم با وجود تمام ضعف‌های این خودرو سه سال است که جایگزین مناسبی را در این بازه قیمتی برای خرید پیدا نکرده‌اند.

آیا فروش اقساطی ادامه خواهد داشت؟

با توجه به اینکه پنج ماه است که رکود بر بازار خودرو حکم‌فرما شده است، می‌توان گفت که بازار خودرو حالت سرمایه‌ای خود را از دست داده است یا حداقل این حالت سرمایه‌ای کاهش پیدا کرده است. در چنین شرایطی بیشتر خریداران خودرو عمدتاً مصرف‌کنندگان واقعی این محصول هستند، چراکه می‌دانند با خرید خودرو سود چندانی عایدشان نمی‌شود و حتی ممکن است مقداری از ارزش پول خود را به دلیل استهلاک خودرو از دست بدهند.

زمانی که عرضه و تقاضا در هر بازاری به تعادل نزدیک شوند، آن‌گاه نبرد رقابت برای فروش محصول بین تمام شرکت‌ها آغاز می‌شود، بازار خودور نیز از این موضوع مستثنی نیست و می‌توان انتظار داشت که در صورت بقای بازار در این شرایط، شرکت‌های دیگر نیز به زودی به فروش اقساطی محصولات خود روی بیاورند.

مطالب بیشتر: ثبت نام مرحله دوم طرح جایگزینی خودروهای فرسوده آغاز شد

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد