افزایش قیمت خودروهای بهمن موتور با مجوز وزارت صمت انجام شده است

گروه خودروسازی بهمن موتور اعلام کرد که وزارت صنعت، معدن و تجارت اخیراً مجوز افزایش قیمت خودروهای تولیدی این مجموعه را صادر کرده است.
افزایش قیمت خودروهای بهمن موتور با مجوز وزارت صمت انجام شده است

پیرو انتشار گزارشی مبنی بر عبور دو شرکت مونتاژکننده خودرو از نرخ‌های مصوب با مجوز متولیان، گروه بهمن‌موتور اعلام کرد که همواره مطابق با قوانین و مقررات وزارت صمت و سایر نهادهای ذی‌ربط عمل کرده و هیچ افزایش قیمتی بدون اخذ مجوز صورت نگرفته است.

در توضیحات ارائه شده تصریح شده است که با توجه به افزایش هزینه‌های تمام شده تولید، مجوز منطقی‌سازی قیمت‌ها صادر شده است. از زمان آخرین قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت، هزینه تمامی عوامل تولید افزایش یافته که طبیعتاً بر قیمت تمام شده محصولات تأثیرگذار خواهد بود. همان‌طور که پیش‌تر نیز اعلام شده، این شرکت همچنان ملزم به رعایت قوانین و مقررات بوده و بدون اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ افزایش قیمتی اعمال نخواهد کرد.

این مجوز صادره تنها مختص بهمن‌موتور نبوده و مرجع صادرکننده می‌تواند آن را برای سایر خودروسازان نیز صادر نماید.

در ادامه توضیحات آمده است که نرخ ارز ترجیحی اختصاص یافته حداقل 25 درصد افزایش یافته است. همچنین عدم تخصیص ارز از خرداد تا آذر موجب کاهش تولید شده که خودروسازان را با کاهش تولید و افزایش هزینه‌های سربار متضرر نموده است.

علی‌رغم اینکه پیش‌تر شورای رقابت مسئول قیمت‌گذاری انحصاری خودروهای داخلی بود، اما براساس مصوبه 543 این شورا، قیمت‌گذاری خودرو بر اساس ضوابط مصوب هیئت دولت تعیین و ثابت می‌شود. سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت‌ها را محاسبه و به وزارت صمت اعلام می‌کند و وزارتخانه نیز آن را به خودروسازان ابلاغ و عرضه‌کنندگان ملزم به رعایت آن هستند.

با وجود ادعای بهمن موتور مبنی بر دریافت مجوز افزایش قیمت از وزارت صمت، اما این وزارتخانه و سازمان حمایت تاکنون هیچ توضیحی در خصوص صدور چنین مجوزی برای این خودروساز یا سایر شرکت‌های مونتاژکننده ارائه نکرده‌اند.

حتی پس از تجمع اعتراضی متقاضیان خرید خودروی بهمن موتور مقابل وزارت صمت نیز هیچ توضیح رسمی مبنی بر صدور مجوز افزایش قیمت برای خودروسازان از سوی این وزارتخانه منتشر نشده است.

با توجه به ادعای این خودروساز مبنی بر دریافت مجوز قیمت از وزارت صمت، ضروری است این وزارتخانه و سازمان حمایت که متولی اصلی قیمت‌گذاری خودرو هستند، هرچه سریع‌تر شفاف‌سازی لازم را در این خصوص انجام دهند تا متقاضیان خرید خودرو در سال مهار تورم دچار سردرگمی نشوند.

مطالب بیشتر:

رونمایی از خودروی بایک شرکت دیار خودرو در تهران/ کپی‌ تمام‌عیار از جیپ و تویوتا

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد