با افزایش شتاب ریزش قیمت خودرو رکورددار ارزانی کدام ماشین است؟

بررسی بازار خودرو از ابتدای شهریور‌ماه تاکنون در شرایطی از نزولی شدن قیمت محصولات موجود در بازار حکایت دارد که افت قیمت در خودروهای مونتاژی بیشتر از محصولات داخلی مشهود است.
با افزایش شتاب ریزش قیمت خودرو  رکورددار ارزانی کدام ماشین است؟

 برای بررسی وضعیت بازار خودرو قیمت ۱۸ خودروی داخلی و مونتاژی در بازه زمانی ۳۱ مرداد تا ۱۲ شهریور‌ماه رصد شده است. خودروهای تولید داخل کاهش قیمت بین پنج تا ۱۵میلیون تومانی را تجربه کرده و مونتاژی‌ها نیز با افت قیمت بین ۱۰ تا ۹۰میلیون تومانی مواجه بوده‌اند. در این بین بیشترین کاهش قیمت در خودروهای داخلی مربوط به شاهین و پژو ۲۰۷ MC اتوماتیک با ۱۵میلیون تومان افت قیمت است. این در شرایطی است که در محصولات مونتاژی نیز خودروی دیگنیتی پرایم با ۹۰میلیون تومان کاهش قیمت، رکورددار در این زمینه است. به نظر می‌رسد مهم‌ترین علت روند نزولی قیمت در بازار خودرو را باید در  اخبار خودروهای وارداتی نو و کارکرده جست‌وجو کرد. ترخیص خودروهای وارداتی نو این روزها شتاب گرفته و طبق اعلام گمرک ایران در پنج‌ماهه امسال هزار و ۲۱۸ دستگاه خودرو ترخیص شده است.

البته در ماه‌های گذشته ترخیص این خودروها با مشکلات مربوط به تاییدیه‌های سازمان ملی استاندارد و همچنین سازمان محیط‌زیست مواجه بود؛ اما به گفته برخی واردکنندگان از چند روز پیش این مشکلات حل شده و ترخیص خودروها از سر گرفته شده است.  از طرف دیگر مباحث مربوط به واردات خودروهای کارکرده نیز روی بازار خودرو تاثیرگذار بوده است. آیین‌نامه مربوط به واردات این دست از خودروها در وزارت صمت تهیه شده و در دست بررسی هیات دولت است. گفته می‌شود احتمال دارد بعد از تعطیلات اربعین، این آیین‌نامه در هیات وزیران هم نهایی شود. همچنین جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس، پیش از این از جزئیات این آیین‌نامه هم رونمایی کرد. اخبار مربوط به جزئیات واردات کارکرده‌ها نیز این تصور را ایجاد کرد که ورود این خودروها به کشور جدی شده است و ممکن است در ماه‌های آتی ورود این خودروها به کشور آغاز شود.

اما در کنار این موضوع، برخی از عوامل جانبی در بازار تاثیرگذار بوده است. شاید مهم‌ترین این عوامل نرخ ارز باشد که در بازه مورد بررسی نرخ ارز تقریبا ثابت بوده و نوسانات زیادی را تجربه نکرده است. ثبات در نرخ ارز که همیشه تاثیر بسزایی روی بازار خودرو داشته، توانسته آرامش نسبی را به بازار خودرو برگرداند. از بین ۱۸ خودرویی که مورد بررسی قرار دادیم، در بازه ۱۲ روز گذشته کمترین افت قیمت مربوط به پژو پارس سال، پژو پارس LX و ساینا S است که هر کدام با پنج‌میلیون تومان افت قیمت مواجه بودند. همچنین پژو ۲۰۶ تیپ ۲، دناپلاس دنده‌ای و کوئیک دنده‌ای R هرکدام ۱۰میلیون تومان کاهش قیمت داشته‌اند. شاهین و پژو ۲۰۷ MC نیز ۱۵میلیون تومان کاهش قیمت داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: این خودروی جدید سایپا جانشین کوییک می شود

بیشتر بخوانید: وضعیت قیمت بازار خودرو دوشنبه 13 شهریور + جدول

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد