حداکثر زمان انتظار برای تحویل خودرو چه‌قدر است؟

در هفته‌ای که گذشت جزئیات نوبت دهی خودرو‌های داخلی و فرآیند تحویل بخشی از خودرو‌ها شروع شد. در این گزارش به برخی از نکات مهمی که متقاضیان باید از آن اطلاع داشته باشند پرداخته شده است.
حداکثر زمان انتظار برای تحویل خودرو چه‌قدر است؟

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از ایسنا، با آغاز اعلام جزییات نوبت دهی خودرو‌های داخلی از روز شنبه، هفته‌ای که گذشت هفته پرخبری در حوزه خودرو بود. ثبت نام در طرح فروش یکپارچه خودرو‌های داخلی بر مبنای تعیین نوبت، از تاریخ ۲۶ تا ۲۸ اسفند ماه سال قبل اجرا شد و سپس دو مرحله دیگر در سال جدید تمدید شد که در نهایت دو روز پیش زمان نوبت دهی برای تحویل آن‌ها به متقاضیان نیز مشخص شده است. متقاضیان می‌توانند با مراجعه به حساب کاربری خود و انتخاب گزینه “جزئیات سفارش” از زمان تحویل خودروی خود مطلع شوند.

فرآیند تحویل بخشی از خودرو‌ها نیز از روز یکشنبه شروع شد.

زمان عرضه خودرو‌ها

تاکنون نوبت دهی خودرو‌های داخلی برای متقاضیان خرید خودرو از شرکت‌های سایپا، مدیران خودرو، فردا و ایلیا انجام شده و تمام این متقاضیان حداکثر ظرف سه ماه خودروی خود را دریافت خواهند کرد که بر اساس آن متقاضیان می‌توانند از امروز با مراجعه به سامانه یکپارچه http://www.esalecar.ir در حساب کاربری خود در قسمت جزئیات سفارش نوبت خود را مشاهده کنند.

متقاضیان خودرو‌های شرکت‌های کرمان موتور و مکث موتور نیز حداکثر در مدت شش ماه می‌توانند خودروی خود را تحویل بگیرند. نوبت دهی متقاضیان خودرو از شرکت‌های ایران خودرو، بهمن خودرو و آرین خودرو نیز سه شنبه شب اعلام شد که اعلام نتایج پنج محصول پرتقاضای آن‌ها (با تیپ‌بندی‌های مختلف) به سال ۱۴۰۳ موکول شده است.

در نتیجه این شرایط، اجرای طرح سامانه یکپارچه تخصیص این امکان را فراهم کرده که امکان تغییر محصول از محصولات پر تقاضا که موعد تحویلشان در سال ۱۴۰۳ است به محصولات دیگر ایجاد شود.

طبق اعلام وزارت صمت از نزدیک به ۵۰ محصول مختلف عرضه شده در خصوص پنج محصول پرتقاضا (با تیپ‌بندی‌های مختلف) اعلام نتایج به سال ۱۴۰۳ موکول شده است. این درحالی است که در برخی محصولات مثل محصولات گروه سایپا، مدیران و کرمان تحویل فوری به تمام متقاضیان انجام می‌شود و ظرفیت بالایی برای عرضه در دوره‌های آینده وجود دارد و درباره محصولات شرکت ایران‌خودرو نیز نزدیک به ۷۸۰ هزار نفر متقاضی این محصولات بودند که با توجه به برنامه ۹۰۰ هزارتایی امسال شرکت ایران‌خودرو و تعهدات آن شرکت امکان پوشش به همه متقاضیان خودرو وجود دارد، اما استقبال عمده متقاضیان در سه گروه محصول باعث شد که موعد تحویل برخی از متقاضیان به سال ۱۴۰۳ انتقال یابد. این درحالی است که ظرفیت برخی از محصولات مثل تارا و رانا در سال ۱۴۰۲ خالی مانده و در خصوص برخی خودروسازان دیگر، حتی ظرفیت فصل بهار ۱۴۰۲ برای برخی از محصولات تکمیل نشده است.

درباره زمان پرداخت وجه خودرو نیز هر شرکت جداگانه اطلاع رسانی می‌کند. برای مثال مهلت تکمیل وجه برای خودرو‌های شرکت سایپا از ۲۸ تا ۳۰ فروردین بود. به نظر می‌رسد قاعده کلی این است که حدود سه ماه قبل از تحویل خودرو، تکمیل وجه صورت بگیرد، اما ممکن است رویه برخی شرکت‌ها متفاوت باشد.

پول‌هایتان را بردارید؛ بلوکه نیستند

نکته قابل توجهی که عده‌ای از متقاضیان درباره آن اشتباه کرده‌اند این است که لازم نیست پول‌های مسدود شده در حساب وکالتی مسدود بماند. به عبارت دقیق‌تر بعد از مشخص شدن جزییات نوبت دهی شرکت‌ها، همه متقاضیان باید بتوانند پول بلوکه شده خود را آزاد کنند. البته در رزو‌های اول بانک‌ها در اجرای این دستورالعمل تعلل کردند، اما بعد از چند روز از آغاز رفع مسدودی حساب‌ها خبر دادند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد