جلسه افزایش قیمت کارخانه ای خودرو استارت خورد

شورای رقابت به عنوان متولی جدید تعیین قیمت خودرو در مبدا است. اعضای جدید شورای رقابت به دنبال این هستند تا قیمت محصولات تولیدی شرکت های خودروساز را به گونه ای تعیین کند تا خودروسازان از زیان خارج شوند. دو طرف عرضه و تقاضا در بازار خودرو چشم انتظار هستند
جلسه افزایش قیمت کارخانه ای خودرو استارت خورد

به گزارش اکو ایران، پانصد و پنجاه و هفتمین جلسه شورای رقابت، امروز سه‌شنبه مورخ 1402/01/15 برگزار می شود. این جلسه که از ساعت 3 بعدازظهر برگزار می‌شود قرار است قیمت خودرو تعیین تکلیف شود. همزمان با زمزمه های افزایش قیمت کارخانه ای خودرو دو طرف عرضه و تقاضا دست از کار کشیدند و منتظر تعیین تکلیف قیمت های جدید هستند.  

زمزمه افزایش قیمت محصولات تولیدی شرکت های خودروساز از اسفندماه گذشته به گوش می رسید. اما به نظر می رسد اعضای شورای رقابت جلسه های سال گذشته خود را تنها به جمع آوری اطلاعات از شرکت های خودروساز سپری کردند. در دور سوم شورای رقابت رویکرد اعضای این شورا تعیین قیمت خودروها به گونه ای بوده است تا خودروسازان زیان نکنند.

ایده اعضای حاضر در شورای رقابت برای این منظور کاست پلاس است. آنها مشغول برآرود کردن این موضوع بودند تا قیمت خودروهای داخلی را چگونه تعیین کنند تا خودروسازان علاوه بر دریافت هزینه تمام شده تولید محصولاتشان بتوانند درصدی سود عادله را نیز دریافت کنند.

به نظر می رسد کشف قیمت محصولات تولیدی شرکت های خودروساز به گونه ای که نه تنها مدیران خودروساز زیانی را در صورت های مالی خود ثبت نکنند بلکه بتوانند سودی را نیز به حساب خود واریز کنند منجر به رشد قیمت های کارخانه ای خودرو بیش از تصور متقاضیان شود. به عبارت دیگر این بار پیش بینی می شود قیمت خودروهای داخلی همانند آخرین دور افزایش قیمت تنها 18 درصد رشد نکرده بلکه درصد رشد قیمت محصولات تولیدی خودروسازان بیش از این ها باشد. گمانه زنی در این ارتباط 30 درصد تا 70 درصد است.

از افزایش قیمت به نوعی از سوی مدیر روابط عمومی شورای رقابت نیز تایید شده است. البته سپهر دادجوی توکلی تاکید کرده این امکان وجود دارد قیمت برخی محصولات تولیدی شرکت های خودروساز کمتر از 30 درصد یا بیشتر از 70 درصد رشد را به خود ببیند.

اما بازار خودرو با توجه به این گمانه زنی ها روند صعودی را تجربه کرده است اما بعد از تعطیلات نوروز کمتر متقاضیان به بازار خودرو ورود می کنند فروشندگان نیز با توجه به اعلام نشدن رسمی میزان افزایش قیمت کارخانه ای خودرو یا از عرضه خودرو به بازار امتناع می کنند یا قیمت هایی را اعلام می کنند که بسیار بالاتر از تصور مشتریان است در هر حال این اتفاق سبب شده تا فروش چندانی نیز در بازار دیده نشود این بلاتکلیفی قیمت کارخانه ای خودرو سبب شده تا به نوعی بازار خودرو به حالت تعطیل در آید.

باید منتظر ماند دید قیمت های خودرو در مبدا چه میزان رشد را به خود می بینند و وضعیت بازار خودرو بعد از اعلام قیمت های کارخانه ای جدید چه سمت و سویی پیدا می کند؟

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد