این افراد برای شماره‌گذاری خودرو باید گواهی اسقاط بگیرند

بر اساس آمار ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، در شش ماهه اول سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۰ هزار خودروی فرسوده در ایران اسقاط شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل سه برابر است.
این افراد برای شماره‌گذاری خودرو باید گواهی اسقاط بگیرند

روند اسقاط خودروهای فرسوده در سال های اخیر روند صعودی داشته است. آمارهای مربوط به نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده نشان می دهد که در نیمه اول سال ۲۰۱۹، ۷۰۰۰ خودرو اسقاط شده است. این تعداد در مدت مشابه سال ۱۴۰۰ به ۷۵۰۰ دستگاه و در سال ۱۴۰۱ به نزدیک به ۱۰۰۰۰ دستگاه رسیده است. در نیمه اول سال ۱۴۰۲، این تعداد سه برابر شده و به ۳۰۰۰۰ خودرو رسیده است.

۶۱ درصد خودروهای اسقاط شده در طرح نقدی، ۲۸ درصد با طرح تعویض خودروهای فرسوده و ۱۱ درصد در طرح تعویض تاکسی اسقاط شدند.

مهران سالاریه، رئیس نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده ناوگان با بیان اینکه پس از انتقال از وزارت راه به وزارت صمت، سامانه جدیدی در این زمینه طراحی کردند، اظهار کرد: در این راستا پس از انتقال خودروهای فرسوده از وزارت راه، سامانه جدیدی طراحی شده است.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۲۰۰۰ خودرو با پرداخت عوارض اسقاط وارد فرآیند شماره گذاری شده و تاکنون بیش از ۱۰۰۰ خودرو شماره گذاری شده است.

سالاریه همچنین گزارش داد: با توجه به وجود گواهی اسقاط گازوئیل به میزان کافی، به کلیه واردکنندگان موظف به ارائه گواهی اسقاط جهت شماره گذاری شده است. وی افزود: در طرح جایگزینی ۱۴۰۲ تاکنون بیش از ۸۳۰۰ خودرو اسقاط شده و بیش از ۱۸ هزار خودروی فرسوده نیز در قالب طرح نقدی اسقاط شد که ۶۱ درصد کل خودروهای اسقاط شده در ۶ ماهه امسال را به خود اختصاص داده است. همچنین بیش از ۴۰۰۰ دستگاه تاکسی فرسوده با سهم ۱۱ درصد اسقاط و نوسازی شده است.

سالاریه تاکید کرد: در مقایسه با آمار مدت مشابه سال گذشته، میزان اسقاط حدود سه برابر بیشتر و نسبت به کل اسقاط خودرو در سال ۱۴۰۰ دو برابر شده است. وی در پایان با بیان اینکه اولویت با اسقاط خودروهای فرسوده است و در حال برنامه ریزی جدی برای در نظر گرفتن مشوق هایی برای اسقاط خودروهای فرسوده است که به زودی اعلام می شود.

با توجه به وجود گواهی اسقاط دیزل به میزان کافی به تمامی واردکنندگان اعلام شده که از این پس باید نسبت به ارائه گواهی اسقاط برای شماره‌گذاری اقدام کنندرئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده ضمن اشاره به اینکه بر اساس اصلاحیه قانون ساماندهی صنعت خودرو، تمامی خودروهای سنگین در صورت نبود گواهی اسقاط می‌توانند نسبت به پرداخت عوارض ریالی اقدام کنند، تصریح کرد: با توجه به وجود گواهی اسقاط دیزل به میزان کافی به تمامی واردکنندگان اعلام شده که از این پس باید نسبت به ارائه گواهی اسقاط برای شماره‌گذاری اقدام کنند که بدین ترتیب اسقاط کامیون‌های فرسوده از این پس شتاب می‌گیرد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد