شوک بزرگ به خریداران خودرو؛ پیش بینی قیمت خودرو در سال ۱۴۰۲

معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت از افزایش ۳۰‌تا۸۰‌درصدی قیمت خودرو خبر داد. ثبت‌نام‌کنندگان در طرح یکپارچه عرضه خودرو تا پایان فروردین از قیمت‌های جدید مطلع می‌شوندç
شوک بزرگ به خریداران خودرو؛ پیش بینی قیمت خودرو در سال ۱۴۰۲

فرخنده رفائی: منوچهر منطقی در نشست خبری  درباره قیمت نهایی خودروهای تحویلی به متقاضیان گفت: در طرح عرضه گسترده، ۵۰۰هزار خودرو با قیمت تعیین‌شده به متقاضی داده می‌شود و رقم اعلام‌شده در سامانه، ملاک عمل خواهد بود، اما با توجه به اینکه قیمت خودرو در یک سال اخیر تغییری نداشته، احتمالا براساس بررسی و اعلام شورای رقابت بین ۳۰ تا ۷۰ یا ۸۰درصد افزایش قیمت خودرو برای سال آینده خواهیم داشت.

به‌گفته معاون وزیر صمت، رقم دقیق افزایش قیمت انواع خودرو تا پایان فروردین۱۴۰۲ نهایی و اعلام می‌شود و بعد از اعلام این رقم افرادی که با ثبت‌نام و براساس نوبت‌دهی در سامانه در صف قرار گرفته‌اند، می‌توانند به‌طور واضح مشاهده کنند که کدام خودرو با چه قیمتی عرضه شده و آیا می‌خواهند از نوبت خود برای دریافت خودرو استفاده کنند یا خیر؟ منطقی، مبنای کار شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو را قیمت‌ پیشنهادی سازمان حمایت اعلام کرد که بر مبنای صورت‌های مالی شرکت‌ها استخراج و مصوب خواهد شد.

استفاده از ظرفیت تولید۱۴۰۳

سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی از شنبه برای ثبت‌نام متقاضیان باز شد و هم‌اکنون ثبت‌نام اولیه در حال انجام است. ظرفیت اولیه این طرح تحویل ۵۰۰هزار دستگاه خودرو اعلام شده است اما با توجه به میزان بالای تقاضای انباشته در بازار خودرو به‌طور قطع میزان تقاضا بسیار بالاتر از رقم اعلام‌شده برای واگذاری در این طرح خواهد بود. از سوی دیگر، وزیر صمت و مسئولان خودرویی این وزارتخانه بارها اعلام کرده‌اند که شیوه قرعه‌کشی دیگر ملاک عرضه خودرو نخواهد بود و قرار نیست هیچ متقاضی واجد شرایطی از دریافت خودرو محروم شود. زمان تحویل خودرو به متقاضیان طرح عرضه گسترده در معرفی‌های اولیه این طرح، بین ۳‌ماه تا یک‌سال عنوان شده بود اما سخنگوی وزارت صمت بعدها از تحویل‌های دوساله نیز خبر داد؛ چیزی که از سوی معاون حمل‌ونقل وزارت صمت نیز تأیید شد.

منطقی با تأکید بر اینکه در این طرح به‌هیچ‌وجه قرعه‌کشی نداریم، درباره زمانبندی تحویل خودرو به متقاضیان، گفت: در سال‌جاری تولید خودرو نسبت به سال گذشته، ۳۰درصد افزایش داشت و میزان تولید به یک‌میلیون‌و۲۶۰هزار دستگاه خودرو رسید. برای سال آینده نیز تولید یک میلیون و ۸۰۰هزار دستگاه خودرو پیش‌بینی شده است، اگر تقاضاها در این طرح بیشتر از عرضه امسال باشد، نوبت‌دهی انجام می‌شود و اگر در سال۱۴۰۲ توان پاسخگویی را نداشتیم، تحویل به سال۱۴۰۳ موکول می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: وزارت صمت با اجرای طرح فروش یکپارچه و دیگر برنامه‌های عرضه، به‌تدریج در حال کاهش تقاضای غیرواقعی خودرو است و در سال‌های پیش‌رو به تقاضای واقعی خواهیم رسید.

پیش‌شرط‌های تحقق تولید ۸/۱میلیونی

رقم یک‌میلیون‌و۸۰۰هزار دستگاه برای تولید خودرو کشور در سال آینده در حالی است که تولید خودروسازان در سال‌های اخیر همواره کاهشی و نهایتا چیزی در حدود ۸۰۰هزار دستگاه در سال بوده است. این رقم در سال‌جاری با افزایش ۳۰درصدی تولید به یک‌میلیون‌و۲۶۰هزار دستگاه رسید اما سؤال این است که آیا خودروسازان کشور توان رساندن تیراژ تولید به رقم یک‌میلیون‌و۸۰۰هزار دستگاه را دارند یا خیر؟

معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت در پاسخ به سؤال همشهری درخصوص اما و اگرهای تحقق این میزان تولید، گفت: ظرفیت نصب‌شده تولید خودرو کشور در حال حاضر ۳میلیون دستگاه است و توان این میزان تولید وجود دارد اما برای تحقق رقم اعلام‌شده، ۳عامل باید در کنار هم تنظیم شوند.

منطقی نخستین شرط تحقق این پیش‌بینی را وجود جریان نقدینگی مستمر و تثبیت‌شده دانست تا براساس آن قطعه‌سازان کشور توان افزایش تولید داشته باشند.

به‌گفته وی، وزارت صمت تلاش می‌کند در سال آینده با اصلاح قیمت‌ها در این بخش نقدینگی مورد نیاز زنجیره تامین را فراهم کند.

معاون وزیر صمت در توضیح ۲شرط دیگر تحقق تولید ۱.۸میلیون دستگاهی را تمرکز بر خودکفایی در تامین قطعه و کاهش تامین خارجی از یک‌سو و افزایش توان مدیریت شرکت‌های تولیدی برای افزایش بهره‌وری تولید دانست و افزود: بهره‌وری شرکت‌های خودروساز ما سطح نسبتا پایینی دارد و اگر تولیدکنندگان بر افزایش سطح تیراژ وکیفیت تمرکز لازم را داشته باشند، تحقق رقم تولید یک‌میلیون‌و۸۰۰هزار دستگاه خودرو دور از انتظار نیست.

به‌گفته منطقی، میزان تقاضای خودروی کشور در شرایط عادی یک‌میلیون‌و۴۰۰هزار دستگاه است اما تقاضای انباشته کشور برای خودرو در سال قبل به ۲میلیون دستگاه رسید که ۳۰ تا ۴۰درصد آن امسال پاسخ داده شده است.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد