بازنگری قیمت خودروهای مونتاژی

براساس شنیده ها، به نظر می رسد بالاخره قیمت خودروهای مونتاژی مشخص خواهد شد و بعد از نزدیک به دو ماه تکلیف روشن خواهد شد. البته باید دید در صورت صحت، این بار هم خبرگزاری ها نقش اطلاع رسانی را ایفا خواهند کرد یا به طور رسمی قیمت ها اعلام خواهد شد.
بازنگری قیمت خودروهای مونتاژی

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، دیروز، ۱۰ تیر ۱۴۰۲، درست در زمانی که وزیر صمت، عباس علی آبادی، در یکی از نقاط شمالی تهران به مراسم روز ملی صنعت و معدن رفته بود و سخنرانی می کرد، در یکی از نقاط جنوب تهران، عده ای از خریداران خودروهای سامانه ای برای تعیین تکلیف، مقابل وزارت صمت تجمع کرده بودند. خواسته آنان بسیار ساده بود؛ تجمع کنندگان خواستار تحویل خودروهایی بودند که براساس قیمت های جدید شورای رقابت ثبت نام شده اند، اما این قیمت ها به گونه ای تعیین شده اند که هیچ یک از خودروسازان بخش خصوصی  تاکنون زیر بار آن نرفته اند.

البته هر یک از طرفین خود را محقق می دانند؛ خودروسازان بخش خصوصی معتقد هستند محاسبات براساس داده ها و مفروضات اشتباه انجام شده است. آن هم درست در شرایطی که تمام نهاده ها و  عوامل مؤثر بر تولید از جمله نرخ ارز، تورم، حداقل دستمزد و مواد اولیه به شدت افزایش یافته است، ضمن این که، سال پایه برای محاسبه نیم سال اول ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است.

در مقابل اما، قیمت های اعلام شده نشان می دهد که شورای رقابت این ادعا را قبول ندارد و به زغم برخی از ساکنان ساختمان وزارت مونتاژکاران، خودروساز نیستند و با بیش اظهاری داخلی سازی از تخفیف های تعرفه ای سوءاستفاده می کنند. تمام این اتفاق ها باعث شده است بازار خودر‌و از ۱۷ اردیبهشت به رکود فرو رود، به نحوی که، نه تنها خبری از بازار بسیار داغ تابستانی خودرو نیست، بلکه بسیاری معتقد هستند که آتش واردات خودرو باعث فرو ریختن آن نیز خواهد شد.

طی نزدیک به دو ماه حرف و حدیث های زیادی پیرامون قیمت ها شکل گرفته است، با این حال، به نظر می رسد جلسه دیروز بعدازظهر شورای رقابت تحت تأثیر صحبت های وزیر صمت مبنی بر شکست انحصار و خروج از تصدی‌گری و همچنین تجمع مردم مقابل وزارت صمت منجر به خروجی شده است. البته طی این مدت چند سه شنبه آمده و رفته و خبری از قیمت ها نشده است، اما به نظر می رسد اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، این طلسم در روز یکشنبه شکسته و تکلیف ها روشن می شود.

براساس شنیده ها، قیمت ها مابین نظر خودروسازان بخش خصوصی و نظر شورای رقابت است، ضمن این که، به نظر می رسد علی آبادی به هیچ وجه دوست ندارد در روزهای ابتدای صدارتش، با تجمع و این جور مسائل دست و پنجه نرم کند. با این حال، باید دید که آیا واقعاً بعد از دو ماه به نتیجه رسیده اند و این نتیجه از چه کانالی اعلام خواهد شد؛ وزارت صمت، سازمان حمایت یا یک خبرگزاری خاص؟

بیشتر بخوانید: فوری؛ مهلت ثبت نام سایپا تمدید شد / پیش فروش ساینا S و کوییک R + لینک تیرماه ۱۴۰۲

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد