2 خبر مهم که بازار خودرو را بهم ریخت

قانونی شدن واردات خودروهای کارکرده در کنار خبر ورود اولین سری عرضه خودرو چانگان وارداتی به بازار از هفته آینده، دو خبری است که موجب شد تا در آخرین هفته تیرماه شاهد تداوم افت قیمت خودروهای وارداتی در بازار باشیم.
2 خبر مهم که بازار خودرو را بهم ریخت

خبر ورود اولین سری خودروهای سواری مونتاژی وارداتی به بازار در حالی اعلام شد که هفته گذشته سری اول خودروهای پیکاپ واردتی به تعداد محدود در کشور شماره گذاری شده بودند و به این طریق طلسم ممنوعیت ورود وارداتی‌ها بعد از 5 سال شکسته شد. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که شرکت سایپا واردکننده چانگان CS35 پلاس  قرار است در هفته پیش‌ رو این خودروها را وارد بازار کند، پیش از این شرکت سایپا اعلام کرده بود که این خودرو در تیرماه وارد بازار خواهد شد، وعده‌ای که محقق نشد و حال باید دید این خودرو در اولین هفته مردادماه به بازار می رسد. 

شورای رقابت خردادماه امسال قیمت چانگان وارداتی را اعلام کرد که براساس آن قیمت فروش درب انبار واردکننده خودرو چانگان CS35 پلاس تیپ دو، 849 میلیون و 628 هزار تومان و قیمت چانگان CS35 پلاس تیپ 3 نیز 904 میلیون و 470 هزار تومان اعلام شده بود. با اعلام قیمت پایه چانگان وارداتی توسط شورای رقابت، شرکت سایپا نیز با محاسبه هزینه های قانونی شامل عوارض قانونی شماره گذاری، مالیات نقل و انتقال و ارزش افزوده، بیمه شخص ثالث، هزینه اسقاط ، حمل تا شبکه توزیع، کمیسیون فروش قیمت فروش این خودرو را با اختلاف 260 تا 280 میلیون تومانی منتشر کرد.

علاوه بر عوامل ذکر شده به گفته فعالان بازار خودرو سردرگمی نرخ دلار هم بر کاهشی شدن این بازار دامن زده است، بطوریکه به گفته فعالان بازار خودرو بخشی از کاهش قیمت خودروهای وارداتی به نوسان نرخ دلار باز می‌گردد، در هفته سپری شده قیمت دلار میان ثبات و افت در گردش بود، بطوریکه برخی از فعالان بازار از آن با عنوان سرگیجه در بازار خودرو یاد می‌کردند

قیمت وارداتی‌ها در بازار

اما خودروهای وارداتی در هفته سپری شده با چه قیمتی معامله شدند؟ ارزیابی بازار نشان می دهد، «آزرا» مدل 2019 در هفته جاری نسبت به نیمه خرداد ماه با رنگ سفید و با کارکرد 78 هزار کیلومتر با قیمتی در حدود 5 میلیارد تا 5 میلیارد و 200 میلیون تومان در بازار قیمت‌گذاری شد. دامنه نوسانی به وجود آمده در قیمت خودرو به قیمت‌گذاری از سوی فروشندگان باز می‌گردد، بطوریکه نبود نظارت قیمت خودروهای وارداتی موجب شده تا برخی از این خودروها که در بازار طرفدار بیشتری دارند با قیمت‌های متفاوت از سوی مالکان عرضه شوند.

از دیگر خودروهایی وارداتی می توان به «رنوتالیمسان» مدل 2018 اشاره کرد. این خودرو در این هفته با کارکرد 65 هزار کیلومتر هم در بازار با بازه قیمتی 2 میلیارد و 900 میلیون دلار تا 3 میلیارد و 150 میلیون تومان قیمت‌گذاری شد و با این شرایط افت قیمت در بازار را تجربه کرد.  اما «النترا» مدل 2018 هم در هفته سپری شده با کارکرد 48 هزار تا با دامنه نوسانی 2 میلیارد و 700 میلیون تا 2 میلیارد تومان 950 میلیون در بازار قیمت‌گذاری شد.

از سوی دیگر «میتسوبیشی اوتلندر» هم با کارکرد 55 هزار تا نیز در این هفته با قیمت 3 میلیارد و 500 میلیون تا 3 میلیارد و  650 میلیون تومان در بازار قیمت خورد.

همچنین ارزیابی‌ها نشان دهنده آن است که «توسان IX35» مدل 2018 بدون کارکرد نیز در این هفته با قیمت 4 میلیارد و 350 میلیارد تومان در بازار قیمت گذاری شد. از سوی دیگر رصد بازار نشان دهنده آن است که «هیوندا سانتافه» نیز در این هفته 5 میلیارد و 100 میلیون تومان معامله شد.

بیشتر بخوانید: بازار خودرو هفته را آرام شروع کرد / آخرین قیمت انواع خودرو؛ شنبه ۳۱ تیر + جدول قیمت کامل

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد